Golden Gate este unul dintre cele mai emblematice simboluri ale Americii, prezent aproape totdeauna în colajele de imagini ce prezintă stilul de viață de peste Ocean. Nici nu este de mirare având în vedere că podul reprezintă prima imagine ce vine în minte atunci când ne gândim la San Francisco.
O punte suspendată ce leagă orașul de Marin County reprezentând calea de legătură pentru US Route 101 și asigurând zilnic traficul pentru câteva zeci de mii de mașini.
Înainte ca podul Golden Gate să fie construit, orașul San Francisco era legat de Marin County prin intermediul unui feriboat ce făcea curse regulate. Acest lucru s-a schimbat în momentul în care inițiativa legată de construirea unui pod peste Golful San Francisco a început să se materializeze. Totuși, deși ideea a apărut pentru prima dată prin 1916, abia pe 5 ianuarie 1933 au început lucrările propriuzise la construcția acestei treceri. Iar controversele nu au fost puține. De la compania care administra feriboat-ul și până la Marina Americană, s-au găsit numeroase voci care să critice proiectul. Din fericire, toate neajunsurile au fost rezolvate iar podul Golden Gate a început să fie ridicat cu un cost inițial estimat la 35 de milioane de dolari.
Golden Gate, cel mai mare pod suspendat
Festivitatea de deschidere a podului Golden Gate a avut loc pe 27 mai 1937 iar evenimentele legate de acesta au durat două săptămâni. În acest timp podul a avut parte de o inaugurare oficială în care primarul orașului San Francisco de la acea vreme, Angelo Rossi și alți reprezentanți ai urbei, au traversat golful la bordul unui feriboat doar pentru a se întoarce traversând podul în uralele celor prezenți. Este interesant de remarcat că în preziua inaugurării podului pentru traficul auto, peste 200.000 de oameni au traversat Golden Gate-ul pe jos.
Podul are o arhitectură foarte interesantă cu elemente art deco, iar conceptul care stă la baza sa era destul de nou la vremea la care a fost construit, căci nu mai existau chiar atât de multe poduri suspendate iar Golden Gate era și a rămas până în 1964 cel mai mare din lume. Însă conceptul este destul de simplu la bază: platforma sa este una relativ flexibilă ceea ce îi permite să se curbeze sub greutatea traficului dar majoritatea acestei greutăți este preluată de cablurile de ancorare și transmisă celor doi stâlpi principali ce susțin structura.
Iar dacă v-ați întrebat vreodată de ce Golden Gate e portocaliu…ei bine răspunsul e simplu: vopseaua roșu-portocalie pe bază de plumb, a fost folosită inițial ca izolant, având proprietăți ce preveneau apariția ruginei. Din păcate Marina Americană nu a fost prea încântată de idee, reprezentanții ei de la acea vreme manifestându-și sprijinul spre o combinație de galben și negru ce ar fi făcut (în teorie) podul mult mai vizibil.
Azi Golden Gate este o populară destinație turistică, pietonii și bicicliștii având propriile benzi rezervate pe care pot circula iar ocazional se mai organizează și tururi ale podului.