Mocănița de la Vișeul de Sus

Mocănița de la Vișeul de Sus

Mocănița de la Vișeul de Sus, a venit (cu) primăvara
Mocănița de la Vișeul de Sus, a venit (cu) primăvara

Mocănița de la Vișeul de Sus este ultima cale ferată îngustă forestieră pe care mai circulă locomotive cu abur. Și nu este vorba aici doar de România ci de întreaga lume căci nicăieri altundeva nu veți mai vedea ceva similar Mocăniței noastre. Singurul astfel de circuit scăpat din mâinile vânătorilor de fier vechi, Mocănița de la Vișeul de Sus este azi parte integrantă din Parcul Național Munții Maramureșului fiind sub protecția Uniunii Europene.

Mocănița de la Vișeul de Sus, de această dată toamna
Mocănița de la Vișeul de Sus, de această dată toamna

În Munții Maramureșului, exploatarea lemnului are o tradiție de secole. Însă la început transportul buștenilor nu se realiza mecanizat cu cu pluta pe râu, lucru ce prezenta multiple dificultăți și riscuri. Astfel, din anul 1930 începe să fie pusă la punct o rețea de cale ferată îngustă, construită după tipic austro-ungar cu ecartamentul de 76 cm. Ideea era să se obțină un sistem de transport mai eficient în care trenurile să poată urca și coborâ ușor, scurtând timpii de transport și reducând riscurile pentru lucrători.

Mocănița de la Vișeul de Sus, locomotiva Măriuța la muncă
Mocănița de la Vișeul de Sus, locomotiva Măriuța la muncă

Construcția rețelei de cale ferată pe care circulă Mocănița de la Vișeul de Sus a fost pornită la începutul anilor 30, fiind finalizată în doar trei ani. Traseul se întindea de la Vișeu și tocmai până la Izvorul Comanului pe o distanță de 56 de km. Pe întregul traseu s-au construit mai multe halte care există și în ziua de azi, chiar dacă sunt lăsate în paragină: Faina, Botizu, Cozia sau Bardău sunt doar o parte din ele însă doar la Faina există câteva case și căsuțe de vacanță ce pot acomoda turiști.

Mocănița de la Vișeul de Sus printre troiene
Mocănița de la Vișeul de Sus printre troiene

În prezent Mocănița de la Vișeul de Sus folosește locomotive cu aburi de tip ”Reșița” fabricate în România în anii ’50. Ceea ce este mai puțin cunoscut însă este că de-a lungul anilor, în România s-au produs chiar și locomotive diesel pe ecartament îngust iar o parte din ele sunt funcționale chiar și în ziua de azi. Prin urmare, dacă Mocănița cu aburi se defectează, în foarte scurt timp, o locomotivă diesel vine să îi ia locul. Însă pentru păstrarea unui aspect clasic, acestea din urmă sunt ținute mai mult pentru rezerve.

Mocănița de la Vișeul de Sus, când aburul nu e suficient intră dieselul în funcțiune
Mocănița de la Vișeul de Sus, când aburul nu e suficient intră dieselul în funcțiune

Mocănița de la Vișeul de Sus salvată de elvețieni

 Ca multe alte obiective turistice de la noi din țară, Mocănița de la Vișeul de Sus a avut nevoie de ajutor străin pentru a supraviețui. Asociația elvețiană „Hilfe für die Wassertalbahn“ („Ajutor pentru Calea Ferată Forestieră de pe Valea Vaserului“) a început să se implice după anul 2000, sprijinind aducerea de vagoane de călători și recondiționarea locomotivelor de aici. În plus, traseul a trecut în administrarea firmei R.G.Holz Company care și-a dat interesul pentru ca Mocănița de la Vișeul de Sus să devină economic rentabilă.

Mocănița de la Vișeul de Sus în stația omonimă
Mocănița de la Vișeul de Sus în stația omonimă

Turiștii veniți aici au la dispoziție nu numai cursa cu Mocănița de la Vișeul de Sus ci și o oportunitate de cazare unică în Carpatia Express, un tren de epocă complet restaurat unde cei ce vin aici vor găsi nu doar două vagoane de dormit clasa I ci și un vagon restaurant cu mâncare delicioasă. Iar pentru cei cu adevărat pasionați de natură, alături există și o terasă în aer liber unde noaptea se aprind focuri ambientale, vizitatorii fiind invitați să se relaxeze pe șezlonguri în compania unui pahar de vin fiert.

Mocănița de la Vișeul de Sus, Carpatia Express
Mocănița de la Vișeul de Sus, Carpatia Express