Printre cele mai reprezentative construcții pentru New York, podul Brooklin cu forma sa caracteristică ocupă probabil unul din primele locuri. Rolul său este acela de a face legătura dintre cartierele Manhattan și Brooklin, traversând East River. Și își îndeplinește acest rol de mai bine de 100 de ani. Însă cum a fost ridicat acest gigantic pod într-o vreme în care tehnologia nu era foarte avansată și care este povestea lui, vom afla în continuare.

Pilonii podului nu ajung până în stratul de rocă de sub râu însă și așa sunt foarte rezistenți
Pilonii podului nu ajung până în stratul de rocă de sub râu însă și așa sunt foarte rezistenți | Foto: fr.wikipedia.org

Brooklin Bridge a fost desenat inițial de către John Augustul Roebling, un inginer emigrat din Germania care înainte de acest proiect mai lucrase și la alte poduri și apeducte din Statele Unite. Totuși, aici între malurile East River, Roebling avea să își găsească sfârșitul căci în timp ce prospecta terenul pentru realizarea podului. Un feribot i-a prins piciorul intre corpul navei și un pilon de ancorare, ducând la zdrobirea sa. De aici până la o operație dubioasă și o infecție cu tetanos nu a mai fost decât un pas iar ceva mai târziu Roebling murea nu înainte de a-i ceda fiului său responsabilitatea ridicării podului.

Pasajul pietonal și cablurile de susținere în formă de plasă
Pasajul pietonal și cablurile de susținere în formă de plasă | Foto: esliebisme.files.wordpress.com

Podul Brooklin, un proiect plin de încercări

Construcția propriuzisă a început pe 3 ianuarie 1870 dar curând atât echipele de lucru cât și  Washington Roebling, noul inginer de proiect au început să sufere de boala decompresiei datorită lucrului în chesoanele ce urmau să cuprindă picioarele podului. Atât de gravă s-a dovedit problema încât Roebling a trebuit să se retragă de pe șantier, lucrând dintr-un apartament ce avea vedere la șantier și folosind-o pe soția sa pe post de curier pentru a transmite ordinele pe șantier.

Podul Brooklin a primit iluminare decorativă în anii 80
Podul Brooklin a primit iluminare decorativă în anii 80 | Foto: panoramio.com

În ciuda tuturor dificultăților, construcția la Podul Brooklin a continuat, la ridicarea sa fiind folosite oțel, calcar, granit și ciment Rosendale cu uscare rapidă. Astfel, a fost posibil ca Brooklin Bridge să fie inaugurat în luna mai a anului 1883 în prezența primarilor din New York și Brooklin ( pe atunci două entități diferite) dar și a președintelui SUA, Chester A. Arthur.

Podul Brooklin are o pasarelă centrală supra înălțată pentru pietoni și bicicliști
Podul Brooklin are o pasarelă centrală supra înălțată pentru pietoni și bicicliști reshinspirations.files.wordpress.com

Încă din prima zi, aproape 2000 de vehicule și peste 150.000 de oameni au traversat acest pod. De altfel, pasarela centrală a podului a reprezentat pentru foarte multă vreme singura cale de legătură pietonală între Brooklin și New York. De fapt, vreme de șapte ani, Podul Brooklin a deținut recordul pentru cel mai lung pod suspendat din lume. Iar dacă stăm să ne gândim că el rezistă și azi, performanța este una semnificativă.

Podul Brooklin la apus
Podul Brooklin la apus | Foto: hdwallpapersinn.com

De fapt, Podul Brooklin cu arhitectura sa neo-gotică este unul dintre cele mai solide poduri din lume. După ce a calculat valorile de rezistență necesare pentru standardele acelor vremuri, Washington Roebling a proiectat podul pentru a fi de șase (!) ori mai rezistent decât era nevoie. Chiar și după ce s-a descoperit că firma contractoare care a furnizat cablurile, oferise cabluri din oțel de calitate mai proastă, tot nu au fost probleme iar rezistența podului nu a fost afectată. Asta pentru a nu mai pomeni de calitățile aerodinamice are design-ului, care, deși nu erau obligatorii la vremea construirii lui, au fost adăugate de spiritul vizionar al lui Roebling.

Cascada la Podul Brooklin, un proiect de artă nonconformistă
Cascada la Podul Brooklin, un proiect de artă nonconformistă | Fotohydroqual.com