Sunt multe locuri misterioase care au fascinat de-a lungul timpului dar probabil că cele mai cunoscute astfel de spații din mediul urban sunt acele stații de metrou abandonate din marile capitale ale lumii.
Aceste adevărate capsule ale timpului sunt prea puțin vizitate în ziua de azi și cu câteva excepții, ele au devenit niște muzee închise pentru public, unde mai reușesc să intre doar puțini norocoși.
Stații de metrou abandonate:
City Hall, un palat subteran
Stația de metrou City Hall din New York a devenit celebră printre amatorii de locuri misterioase datorită aspectului său deosebit ce contrastează cu faptul că este închisă publicului încă din 1945. Această ciudată conjuctură nu a oprit-o însă din a fi recunoscută la nivel mondial ca una dintre cele mai frumoase stații de metroul din lume, cu o arhitectură Neo-Romanescă sub semnătura unui cunoscut arhitect al vremii: Rafael Gustavino. Dar totuși, ea rămâne una dintre cele mai cunoscute stații de metrou abandonate.
Construcția stației City Hall a început la 24 martie 1900, chiar în fața primăriei, de unde și numele ei (City Hall în engleză înseamnă primărie). Și probabil tocmai datorită acestei vecinătăți ilustre, stația a fost ornată cu faianță decorativă sub formă de arce, elemente decorative de alamă, candelabre, un sistem de iluminat natural cu geamuri din sticlă de ametist multicoloră și multe alte detalii similare. De altfel, chiar și după terminarea ei în 1904, numeroasele acțiuni ce comemorau eforturile lucrătorilor ce au construit metroul din New York, au fost organizate tot în cadrul stației City Hall, semn al importanței ei în epocă.
Pentru o vreme, acest terminal a atras numeroși călători, valorile înregistrate în prima zi după deschidere ilustrând acest lucru. Nu mai puțin de 15.000 de permise de trecere au fost eliberate pe 27 octombrie 1904. Însă tocmai afluxul mare de călători a fost cel ce a condamnat această stație. Pentru că peronul de la City Hall era destul de scurt și în plus, forma o curbă destul de nepotrivită pentru o stație de metrou, lăsând goluri semnificative între ușa vagonului de metrou și peron. Prin urmare noile garnituri mai lungi nu putea intra complet în stație iar călătorii erau expuși unor riscuri semnificative.
Ca atare, la finele anilor 40, stația City Hall era deja scoasă din circuitul de călători, cu atât mai mult cu cât nu foarte departe se afla stația Brooklin Bridge, mult mai bine plasată și mai aglomerată. Cu toate astea, City Hall a rămas un punct de tranzit pentru metrourile ce mers spre Brooklin Bridge sau mai departe dar în ansamblu a devenit una din primele stații de metrou abandonate, un loc unde doar arareori se mai organizează tururi turistice pentru câțiva norocoși.
Comoara din Notting Hill
Poate că nu intră neapărat în galeria acelor stații de metrou abandonate pe de-a întregul dar cele câteva coridoare ascunse din stația de metroul londoneză Notting Hill se merită menționate. Asta pentru că aici, pe fostele coridoare ce duceau la lifturile înlocuite în anii 50 de scări rulante, se află un veritabil muzeu. În spatele unor ziduri groase de cărămidă, ascunse ochiului uman vreme de peste 50 de ani, zeci de afișe extraordinare prezintă evenimentele culturale are sfârșitului de deceniu 5 a secolului trecut dar și reclame la pastă de dinți sau filmele ce rulau în acea vreme.
Din păcate, conducerea London Underground a decis să păstreze secretul cu privire la acest loc, zidind la loc coridoarele deschise accidental pentru realizarea unor lucrări de întreținere. Și astfel mica expoziție istorică s-a reîntors în întuneric pentru alți 50 de ani în lumea misterioasă a acelor stații de metrou abandonate (măcar parțial).
Paris, orașul ascuns din subterane
Stații de metrou abandonate se găsesc mai peste tot în lume însă probabil că termenul își găsește cea mai bună utilizare în Paris, capitala Franței. Iar dacă toată lumea știe de catacombele pariziene, mai puțini au habar că aici există cel puțin 10 stații de metrou abandonate, unele dintre ele uitate parcă complet iar altele rupte în totalitate de lumea de la suprafață, fără nici o cale de acces directă. Din nou, de vină au fost extinderea rețelei, trenurile tot mai lungi și adaptarea zonei urbane la cerințele lumii moderne.
Haxo este una din cele câteva stații de metrou abandonate din capitala franceză. Aceasta a fost construită în 1900 dar foarte rar folosită. De fapt, înainte de cel de-al Doilea Război Mondial, circa 10 stații au fost închise din lipsă de călători sau din alte motive. Ele au reprezentat adăpostul celor nevoiași pe timp de război iar după au rămas închise, mai ales din pricina economiei de curent ce făcea ca și întreaga rețea de metrou din Paris să fie închisă pe timpul duminicilor.
Un alt astfel de exemplu este Saint-Martin, o stație odinioară importantă în zona Marilor Bulevarde dar care a fost detronată de vecina Strasbourg-Saint Denis. Aici, azi, puținii vizitatori pot vedea vechile reclame clasice, pictate direct pe plăcile de faianță ce fac reclamă la mărci demult apuse cum ar fi Maizena sau Olida. Este o adevărată călătorie în timp iar pentru unele stații de metrou abandonate există posibilitatea vizitării în cadrul unor tururi organizate de ADEMAS, sau altfel spus Association D’Exploitation du Material Sprague.
Mai mult, de câteva decenii, tot mai mulți regizori de film au început să apeleze la stații de metrou abandonate pentru a da un aer aparte peliculelor pe care le realizează. Astfel, filme precum Amelie sau Diva au cuprins cadre filmate în stații de metrou abandonate din Paris iar New York City Hall a găzduit platourile de filmare pentru un episod din sezoanele trecute ale CSI New York.