Spania se poate lăuda azi cu unul dintre cele mai neobișnuite poduri din lume. El Puente del Alamillo a devenit un adevărat simbol al Seviliei, o construcție arhitectonică unică de alunecă mai mult spre latura unui monument decât spre cea a unei construcții cu rol utilitar.
Imaginea unică a unui singur pilon înclinat în unghi optuz și susținând puntea cu ajutorul mai multor cabluri a făcut deja ocolul lumii din 1992 de când acesta a fost ridicat ca parte a eforturilor orașului de a se înfrumuseța pentru Expoziția Mondială din acel an.
Început în anul 1989, proiectul Puente del Alamillo leagă în prezent orașul Sevilia de insula La Cartuja, un loc foarte important din punct de vedere istoric. La Cartuja este locul unde a locuit Cristofor Columb în perioada în care își planifica voiajul spre Vest în încercarea de a ajunge în Indii pe cealaltă partea Globului. Tocmai de aceea, la 500 de ani de la descoperirea Americii, Expoziția Internațională a fost ținută aici, în Sevilia și prin urmare Spania avea nevoie de o poartă monumentală de acces aici.
Puente del Alamillo este opera arhitectului spaniol Santiago Calatrava, renumit atât în Europa cât și în alte părți ale lumii datorită proiectelor sale unice, adesea revoluționare. Însă în cazul podului Alamillo, ceea ce suprinde înainte de orice este sistemul unic de susținere. Dacă în cazul majorității podurilor unde se folosesc cabluri pentru suportul punții de trecere, există minim doi piloni de care se ancorează cablurile, Puente del Alamillo are unul singur care funcționează asemenea unei grinde în consolă. Datorită înclinării sale în unghi obtuz (mai mare de 90 de grade) el asigură susținerea pentru cele 13 cabluri enorme de susținere dintre care cel mai mare atinge aproape 200 de metri lungime.
Puente del Alamillo, o construcție controversată
Fără a avea nici un fel de limitări materiale, proiectul Puente del Alamillo a stârnit mai multe controverse. Mai întâi s-a spus că podul reprezintă o exagerare din punct de vedere funcțional pentru că, cel puțin aparent, puntea sa se poate auto-susține, lucru dovedit de faptul că nici unul dintre cele 13 cabluri ale structurii nu sunt atât de întinse pe cât ar trebui.
Pe de altă parte a fost criticată tocmai lipsa unor limite financiare. Căci dacă din punct de vedere artistic Puente del Alamillo este unic, material vorbind, construirea sa este departe de a fi o intreprindere rentabilă, lipsindu-i orice principiu de eficiență sau economie.
Cu toate astea, Puente del Alamillo reprezintă un simbol al orașului Sevilia și, la fel ca multe alte monumente criticate în timpul construcției, el atrage anual sute de mii de turiști. Mai mult, datorită celor șase benzi rutiere și a trotuarului pietonal dispus central, podul Alamillo a devenit o importantă rută de transport locală.