Orient Express, clasicul drum din Occident spre Orient

Orient Express, clasicul drum din Occident spre Orient

Orient Express și imaginea tradițională a locomotivei cu aburi
Orient Express și imaginea tradițională a locomotivei cu aburi

Orient Express este numele unui tren ce lega pre vemuri Parisul de Istambul. Era într-o vreme în care trenurile reprezentau principala formă de transport pe uscat, o perioadă romantică în care trenuri precum Orient Express uneau principalele capitale europene, asigurând un transport sigur în condiții de lux cu vagon restaurant și vagoane de dorim de clasa I. Dar probabil că această rută nu ar fi devenit niciodată atât de faimoasă dacă nu ar fi fost scriitoarea Agatha Christie și celebra ei carte Crima din Orient Express.

Vagonul restaurant din Orient Express pot rivaliza cu orice restaurant de cinci stele
Vagonul restaurant din Orient Express pot rivaliza cu orice restaurant de cinci stele

Primul tren ce a purtat indicativul Orient Express a plecat din Paris la data de 5 iunie 1883. Ruta sa trecea prin Nancy, Strasbourg, Munchen, Viena, Budapesta, Szeged, Jimbolia, Timișoara, Caransebeș, Vârciorova, Craiova, Piatra Olt, Pitești, București, Giurgiu și Smârdan pe o ruta ce totaliza aproape 3000 de kilometri. Însă nu se oprea aici, de la Smârdan transportul era asigurat mai departe cu un feribot peste Dunăre iar pasagerii erau așteptați de un alt tren la Ruse de unde erau duși până la Varna unde urmau să fie din nou transbordați la bordul unui pachebot cu destinația Istambul. Era un drum foarte lung dar după standardele de atunci, Orient Express a devenit o cale rapidă de transport între Apus și Răsărit.

Vagonul de zi din trenul Venice Simplon Orient Express
Vagonul de zi din trenul Venice Simplon Orient Express

Descoperind locuri noi cu Orient Express

Farmecul acestei călătorii era dat și de faptul că Orient Express-ul traversa aproape toată Europa, trecând inclusiv prin București în ruta sa originală. Astfel, oameni relativ înstăriți dar care nu mai apucaseră să vadă altceva în afară de țara lor, aveau acum ocazia să exploreze orașe precum Strasbourg, Viena, Budapesta sau București, pentru a nu vorbi aici de Varna ori Istambul.

Mai târziu, numele de Orient Express a fost asumat și de alte rute de tren administrate fie de Compagnie Internationale des Wagons-Lits, fondatoarea rutei, fie de alte companii ce au preluat ulterior numele. Vreme de câteva decade bune, trenurile Orient Express au circulat prin Europa, singurele întreruperi fiind cele cauzate de Primul și al Doilea Război Mondial.

Vagoanele Orient Express în gara din Cracovia
Vagoanele Orient Express în gara din Cracovia

Din păcate, ultimul tren care a mai circulat oficial sub denumirea simplă de Orient Express a fost retras din circulație pe 14 decembrie 2009, pare-se datorită lipsei de rentabilitate. În ziua de azi este mult mai ieftin și mult mai eficient să iei un tren de mare viteză în Vestul Europei sau să apelezi la una din liniile aeriene low cost pentru aproape orice destinație de pe Bătrânul Continent.

Dotările de lux erau și sunt un atuu al trenului Orient Express
Dotările de lux erau și sunt un atuu al trenului Orient Express

Astăzi, chiar dacă nu mai putem circula cu clasicul Orient Express, există totuși o alternativă…una de lux. Venice-Simplon Orient Express este un tren ce operează doar între lunile martie și noiembrie legând principalele capitale europene: Londra, Paris, Roma (plus Venezia), Viena, Praga, Budapesta, București, Istambul, Cracovia, Stockholm și Copenhaga. Dar prețurile nu sunt ale unui tren obișnuit. Acesta este un tur de lux al Europei, cu servicii de cinci stele și oportunitatea de a descoperi pe viu unele dintre cele mai frumoase orașe ale lumii. Este, dacă vreți, o croazieră pe șine.

 

Stema companiei ce a administrat Orient Express-ul de la începuturile sale
Stema companiei ce a administrat Orient Express-ul de la începuturile sale