Epava de la Costinești este de vreo 40 de ani un simbol al stațiunii cu același nume. Alături de Obeliscul învecinat, bătrânul vas ruginit pare împietrit în timp la mică distanță de mal, acolo unde a împins-o căpitanul său în 1968. Dar ce a determinat un gest atât de extrem și care este istoria Evangheliei puteți afla doar dacă citiți acest articol.
Epava de la Costinești n-a fost mereu atât de ruginită și dărăpănată cum o vedem azi. De fapt, ea s-a născut într-unul dintre cele mai cunoscute șantiere navale ale Europei: Harland and Wolff din din Belfast, Irlanda de Nord, același care a lansat la apă și faimosul Titanic. Însă spre deosebire de giganticul pachebot, vasul de 130 de metri lungime avea o cu totul altă destinație: cea de cargou frigorific.
Și astfel, Empire Strenght și-a început lungul drum pe oceanele lumii. Era primul nume pe care Epava de la Costinești l-a purtat dar nici pe departe ultimul. Căci după ce a supraviețuit rechiziționării pe timp de război, vasul a fost redenumit Saxon Star în 1946, nume ce l-a purtat cu mândrie până în 1961 când armatorul său de la acea vreme a decis să îi schimbe numele în Redbrook, titulatură ce s-a păstrat doar vreme de cinci ani.
Ultimul său nume, cel ce se vede și azi pe prova ruginită a Epavei de la Costinești, a fost Evagelia. Sub această denumire, vasul și-a început ultimul său voiaj spre portul Constanța unde, în teorie, ar fi trebuit să livreze un motor naval de mici dimensiuni. Doar că nava nu a mai ajuns acolo și a eșuat la viteză maximă pe un banc de nisip de lângă Costinești.
Alertați de mesajul SOS trimis de navă, membrii Grupului de Intervenții și Salvare Navală de la Constanța au plecat în căutarea navei, însă coordonatele oferite de căpitanul vasului erau greșite așa că operațiunea a durat cu mult mai mult decât ar fi trebuit.
Totuși, cu cu ajutorul a două remorchere, Evangelia a fost readusă pe linia de plutire. Totul părea în regulă și salvatorii români s-au întors la bază. A doua zi însă, vaporul era din nou eșuat în aceeași poziție în care se găsește și azi Epava de la Costinești. Iar echipajul, de parcă nimic nu s-ar fi întâmplat, a părăsit a doua zi România, abandonând cargoul în urma lor.
Cum armatorul vasului era chiar celebrul Aristotel Onasis iar Evangelia era sub pavilion grecesc, anchetatorii români și cei trimiși de casa de asigurări au suspectat tot timpul că eșuarea a fost premeditată, mai ales că vasul nu mai avea autorizațiile în regulă de mai bine de doi ani de zile. Însă nimic nu a fost dovedit, asiguratorul refuzând totuși plata oricărei despăgubiri.
Din toată această afacere, cel mai câștigat a ieșit statul român care, în urma abandonării Evangeliei în apele teritoriale naționale, și-a însușit tot ceea ce s-a putut recupera de pe Epava de la Costinești lăsând restul ca pe un fel de mărturie mută a sfârșitului tragic pe care această supraviețuitoare a Războiului a trebuit să îl îndure.
Trist este însă că nu peste multă vreme nu ne vom mai putea bucura de Epava de la Costinești căci după mai multe cutremure în ultimii ani, Evangelia s-a rupt aproape în două iar acum se află într-un acut pericol de scufundare. Între timp însă, un îndrăzneț și imaginativ proiect grafic a readus în atenția publicului Epava de la Costinești…
Un uriaș monstru marin, denumit popular zărgan a fost vopsit de mai mulți tineri pe latura dinspre mal a epavei. A fost un efort imens în care s-au folosit nenumărate tuburi de spray dar și o ambiție nebună a unui constănțean cunoscut în rândul grafferilor sub numele de Boeme.