Probabil că Parisul nu ar mai fi niciodată la fel fără Turnul Eiffel. Această minune inginerească, o construcție de oțel ce domină capitala Franței de peste 100 de ani, se ridică la 324 de metri deasupra orașului, oferind o vedere de vis a capitalei Franței. Însă în spatele acestei geniale opere de arhitectură modernistă, stă un proiect ambițios, realizat în parte și cu oțel românesc.

Turnul Eiffel 8

Turnul Eiffel este un monument aparte, construit din traverse metalice iscusit întretăiate pentru a crea un sistem perfect stabil. Însă în 1889, atunci când a fost finalizat, rostul său n era acela de turn ci de poartă de intrare la Expoziția Internațională care, în acel an, s-a ținut la Paris.

Vizitatorii au acces la trei dintre nivelele ce există în Turnul Eiffel iar biletele se plătesc în consecință în funcție de cât de sus doresc vizitatorii să ajungă. Remarcabil este că, din pricina dimensiunilor sale respectabile, Turnul a fost amenajat pentru a găzdui restaurante la primul și cel de-al doilea nivel. Căci ce poate fi mai plăcut decât să iei masa în mijlocul celui mai romantic oraș din lume, admirându-l de la înălțimea primului sau celui de-al doilea nivel din Turnul Eiffel.

Turnul Eiffel 6

 Interesant de remarcat, design-ul original al acestui monument nu ii aparține lui Eiffel ci unor ingineri din subordinea sa care au încercat sa realizeze o abordare mai non conformista pentru cerința zilei: Realizarea unei porți pentru expoziția mondială. Însă primul lor desen nu l-a mulțumit pe exigentul Eiffel, astfel că cei doi au trebuit să apeleze la ajutor pentru a înfrumuseța desenul pur tehnic pe care îl realizaseră.

Paris monuments

Deși acum este apreciat de toată lumea, la începerea construcției, Eiffel a fost puternic criticat de o comunitate formată din artiști, arhitecți și diverși diletanți care considerau construcția viitorului turn ca fiind o pată pe obrazul orașului lor mult iubit. Cu toate astea, unul dintre ceim mai fervenți critici ai proiectului, Guy de Maupassant, a început să ia prânzul zilnic în restaurantul turnului, motivând că acela e singurul loc din tot Parisul de unde nu se mai vede Turnul Eiffel.

tour eiffel #2

Construcția acestui monument nu a fost lipsită de probleme. Nimeni nu mai încercase să facă așa ceva și la așa o scară până atunci. Prin urmare, prima problemă a fost ca cele patru picioare ale turnului să se întâlnească în același punct. Pentru a reuși acest lucru, s-a optat pentru a aduce absolut toate subansamblele metalice sub formă semi-asamblată de la fabrica din apropiere

Trăgând linie la finalul construcției, cea mai remarcabilă realizare pare a fi faptul că doar un singur muncitor și-a pierdut viața în timpul lucrărilor. Acest lucru s-a datorat lui Eiffel care era obsedat de siguranța muncii și a impus niște condiții foarte stricte pe șantier, impunând purtarea de legături de siguranță și montând plase în jurul porțiunilor unde se lucra.

Turnul Eiffel 5

Din 1889, de la inaugurare și până azi, Turnul Eiffel a primit peste 200 de milioane de vizitatori. Dar foarte puțini dintre ei știu că de fapt, cea mai mare parte a oțelului din care este realizat Turnul, provine de la Reșița și de la Hunedoara.