Acum aproape 150 de ani se puneau bazele sistemului feroviar din România. Micuța țară din Estul Europei, pe atunci lipsită de o parte din teritoriile de azi, intra pe harta națiunilor moderne.
Din această perioadă dar și de la începuturile secolului XX datează unele dintre cele mai frumoase gări din România, adevărate opere arhitectonice ce ne amintesc de o perioadă în care trenul era singura cale de transport rapid.
Cele mai frumoase gări din România
Mai vechi sau mai noi, majoritatea gărilor din România de dinainte de perioada comunistă au fost construite cu un profund simț estetic. Însă dintre ele, există câteva de o frumusețe aparte, iar despre ele vom vorbi azi.
Gara din Iași
Iașiul era considerat capitala Moldovei așa că era normal ca acest oraș să aibă una dintre cele mai frumoase gări din România. Veche de aproape 145 de ani, aceasta a fost construită după un proiect ce amintește de clădirile din Veneția. Este o adevărată capodoperă de arhitectură cu dimensiuni impozante ce a reușit să treacă peste multe dificultăți cauzate de intemperii și neglijența autorităților. Chiar și azi, cu toate că nu se află în cea mai bună formă, Gara din Iași amintește de trenurile cu aburi de odinioară ce opreau mândre la primul peron.
Gara regală din Sinaia
Cea care e cunoscută azi drept Gara regală din Sinaia este de asemenea considerată ca fiind una dintre cele mai frumoase gări din România. Ridicată din piatră și păstrând la fiecare pas însemnele Regelui Carol al II-lea, ea a fost proiectată și ridicată la finele deceniului 3 al secolului trecut. Are o remiză unde era adăpostit trenul regal iar în interiorul gării se află un salon oficial de primire și o pictură murală lungă de cinci metri și jumătate ce reprezintă familia regală la vânătoare.
Gara Botoșani
Ridicată într-un stil arhitectural de inspirație austriacă, clădirea Gării Botoșani este de o eleganță aparte ce amintește de vremurile în care pe aici treceau doar trenurile cu abur. Pe peroanele sale au trecut numeroase personalități ale celei de-a doua jumătăți de secol XIX: Călinescu, Eminescu, Creangă și chiar Ferdinand, regele României.
Gara din Cluj-Napoca
Construită la început doar ca punct terminus pentru calea ferată Cluj – Oradea, Gara din Cluj-Napoca a fost finalizată în anul 1870. Din acest moment a început să devină unul dintre cele mai tranzitate puncte ale orașului și printre cele mai aglomerate gări din Ardeal. Arhitectura ei este rezultatul unui concurs de proiecte și este de o eleganță deosebită cu fațada amintind de intrarea într-un castel.
Gara de Nord din București
Despre prima poartă de intrare în orașul Capitală am mai scris aici însă este imposibil să facem un top cu cele mai frumoase gări din România fără să vorbim de Gara de Nord din București. Veche dar încă foarte elegantă, aceasta a suferit destule schimbări de-a lungul timpului. Clădirile sale construite cu ample decorațiuni tematice și intrarea de la ”coloane” fac din acest terminal CFR un martor viu al vremurilor de altă dată. De la deschiderea sa și până azi, aproape toate personalitățile țării au trecut pe aici iar în viitor putem spera că aerul elegant – secol XIX – al arhitecturii Gării de Nord se va putea îmbina cu soluții moderne de transport la standarde europene.