Sundial Bridge sau Podul Cadranului Solar, este o construcție ce traversează râul Sacramento din California în dreptul localității Redding.
Ceea ce este însă cu adevărat interesant nu ține de arhitectură ci de latura dublu-funcțională a podului ce servește atât ca pasaj pietonal cât și ca un cadran solar indicând ora în funcție de poziția soarelui pe cer, o invenție antică pe care Santiago Calatrava a adus-o în secolul XXI cu renumita-i ingieniozitate.
O particularitate a podurilor ridicate de Calatrava este aspectul radical diferit și bugetul generos pe care un asemenea proiect îL solicită. Spre exemplu, în cazul Sundial Bridge suma alocată de statul american a fost una cu adevărat colosală: 23 de milioane și jumătate…de dolari. Cu acești bani, arhitectul spaniol a ridicat unul dintre cele mai iconice monumente din orașul Redding și o atracție turistică pentru toți cei ce traversează Shasta County.
Sundial Bridge, un altfel de oră exactă
Turnul ce susține prin cabluri puntea faimosului Sundial Bridge, are 66 de metri înălțime și este destul de similar cu design-ul unui alt pot desenat de Calatrava: Puente del Alamillo din Sevilia. În ambele cazuri, proiectul include un turn înalt care se află la un unghi obtuz față de pod, permițându-i prin intermediul fundației solide să preia sarcina de susținere a punții. Însă dacă din punct de vedere funcțional proiectul are multe lipsuri, artistic vorbind, Sundial Bridge este absolut impresionant.
Planurile de construcție pentru acest pod au început în 1990, atunci când orașul Redding și-a rezervat 3 milioane de dolari pentru a crea o punte pietonală peste râu. Totuși, după cum puteți bănui, cheltuielile au crescut exponențial după ce proiectul lui Calatrava a fost ales în 1996. La fel ca și în cazul construcției din Sevilia, the Sundial Bridge a născut multe controverse datorită costurilor enorme de construcție. În general s-au creat două tabere: intelectualii pe de o parte, care apreciau design-ul complex și credeau în acest pod ca potențială atracție turistică și pe de altă parte, oamenii simpli care pur și simplu nu înțelegeau justificarea acestei cheltuieli enorme.
Însă Sundial Bridge chiar a funcționat ca atracție turistică, mai ales că ideea de a-i transforma pilonul în cadran solar a fost genială. Desigur, datorită axei de rotație a pământului, ”ceasul” nu funcționează perfect corect decât două zile pe an, la solistițiul de vară și la cel de iarnă, dar chiar și așa, cadranul și micuța piațetă de la baza pilonului atrag anual mii de vizitatori curioși să vadă această minune gândită de Calatrava.
Și dacă vă întrebați cum un pod relativ mic, așa cum este Sundial Bridge, poate să devină atât de costisitor, poate ar trebui să spunem că toate cablurile de ancorare au fost aduse tocmai din Anglia, cadranul solar și piațeta sunt decorate cu gresie din Spania, iar puntea are încorporate elemente de sticlă semitransparente aduse din Quebec, Canada, acestea fiind iluminate de dedesubt noaptea.